/

Motoryzacja
Europejski przemysł motoryzacyjny - wyzwania i nowe regulacje dla producentów samochodów

Europejski przemysł motoryzacyjny - wyzwania i nowe regulacje dla producentów samochodów

14.05.202508:13

6 minut

Podaj dane potrzebne do wyliczenia dokładnej kwoty

logo google

4,5/2699 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Na żywo

Chcę sprawdzić, czy mogę otrzymać dopłatę do odszkodowania.

Europejski przemysł motoryzacyjny: wyzwania i nowe regulacje

Europejski przemysł motoryzacyjny zmaga się z poważnymi wyzwaniami. Z jednej strony musi sprostać surowym normom emisji CO2, z drugiej – stawia czoła rosnącej konkurencji, zwłaszcza z Azji. Parlament Europejski postanowił niedawno wydłużyć czas na adaptację do nowych regulacji. Czy to jednak wystarczy, aby uchronić sektor przed kryzysem?

Nowe regulacje dotyczące emisji CO2

Decyzja Parlamentu Europejskiego

Parlament Europejski zgodził się na zmiany w przepisach dotyczących emisji, zaproponowane przez Komisję Europejską. Mają one za zadanie wesprzeć europejskich producentów samochodów, którzy czują presję zarówno ze strony chińskich, jak i amerykańskich rywali. Celem jest złagodzenie obciążeń oraz stworzenie warunków, które umożliwią firmom lepsze przygotowanie do zmieniającego się rynku.

Więcej czasu na wprowadzenie zmian

Najważniejszą modyfikacją jest wydłużenie okresu na dostosowanie z jednego roku do trzech. Nowy termin osiągnięcia celów emisyjnych został przesunięty na 2027 rok, zamiast pierwotnie planowanego 2025. Dodatkowo, emisje będą obliczane jako średnia z lat 2025–2027, co daje producentom większą swobodę w planowaniu.

Uniknięcie dotkliwych kar

Zmiany te mają również na celu ochronę producentów przed dotkliwymi sankcjami finansowymi, które w 2025 roku mogłyby wynieść nawet 15 miliardów euro. Dzięki nowemu podejściu, firmy zyskają więcej czasu na dostosowanie swoich pojazdów do wymagań środowiskowych, co pozwoli im lepiej konkurować na światowych rynkach.

Głosy krytyki

Tomasz Bęben: „To tylko chwilowe rozwiązanie"

Tomasz Bęben, prezes SDCM, ocenia decyzję Parlamentu Europejskiego jako krok w dobrym kierunku, ale nie wystarczający. Według niego, jest to jedynie „odłożenie problemu w czasie", które nie rozwiązuje podstawowych trudności, z jakimi zmaga się branża.

Ekspert zwraca uwagę na:

  • niewielkie zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Europie,
  • brak szeroko zakrojonego wsparcia dla producentów,
  • dodatkowe komplikacje w konkurowaniu na rynku globalnym.

Potrzeba konkretnych działań

Obecne strategie Unii Europejskiej, zdaniem Bębna, są zbyt ogólne. Zauważa on, że brak jasnych planów wsparcia może zmusić europejskie firmy do zakupu praw do emisji od zagranicznych podmiotów, co osłabi ich pozycję w globalnej rywalizacji.

Wyzwanie ze strony Chin

Ekspansja tanich aut elektrycznych

Na europejski rynek coraz liczniej wkraczają chińskie marki, oferując elektryczne i hybrydowe pojazdy w przystępnych cenach. Choć Unia Europejska wprowadziła cła na chińskie samochody elektryczne, Tomasz Bęben uważa, że takie działania są niewystarczające i jednostronne.

Przewaga technologiczna

Podczas targów w Szanghaju wyraźnie uwidoczniła się technologiczna różnica między Europą a Chinami. Chińskie marki dominowały w segmencie aut elektrycznych, podczas gdy europejskie firmy były niemal niezauważalne. Korzystanie przez chińskie koncerny z rządowego wsparcia, łatwiejszego dostępu do surowców i niższych kosztów produkcji daje im znaczącą przewagę.

Szanse na transformację branży

Hybrydy i paliwa syntetyczne

Tomasz Bęben podkreśla, że rozwój technologii hybrydowych i paliw syntetycznych może być kluczowym elementem przejściowym w drodze do pełnej elektryfikacji. Hybrydy, łączące silniki elektryczne i spalinowe, są rozwiązaniem, które może pomóc w okresie, gdy infrastruktura ładowania wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Zaniedbana technologia spalinowa

Ekspert krytykuje decyzję Unii Europejskiej o szybkim odrzuceniu niskoemisyjnych technologii spalinowych. Według niego, producenci mieli możliwość rozwijania bardziej ekologicznych silników, ale zostali zmuszeni do porzucenia tego kierunku. Zamiast tego należało wspierać czystsze paliwa i usprawniać istniejące technologie.

Perspektywy dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego

Przyszłość pełna wyzwań

Europejski przemysł motoryzacyjny, opierający się na wiedzy i doświadczeniu inżynierów, stoi przed ogromnymi wyzwaniami. Surowe regulacje oraz rosnąca konkurencja z Azji wymagają zdecydowanych i skutecznych działań. Bez odpowiedniego wsparcia ze strony Unii Europejskiej nawet najbardziej zaawansowane zespoły inżynierskie mogą nie sprostać tej rywalizacji.

Brak długoterminowej wizji

Pomimo wprowadzonych zmian, Unia Europejska wciąż nie wypracowała spójnej strategii dla przemysłu motoryzacyjnego. Wydłużenie terminów to jedynie doraźne rozwiązanie. Przyszłość branży wydaje się być bardzo niepewna.

Wysyłam kosztorys do bezpłatnej analizy

02.12.202519:36

9 min

Ford e-Transit Custom – elektryczny van miejski kontra diesel czym różnią się i który wybrać

Ford e-Transit Custom to elektryczny miejski van – cichy, tani w eksploatacji i ekologiczny, idealny dla firm w miastach, kontra tradycyjny diesel. Sp...

Motoryzacja

25.11.202517:21

16 min

Toyota wycofuje 166 tys. aut z powodu korozji wahaczy – co musisz wiedzieć?

Toyota wycofuje 166 tys. aut z modelami RAV4, Camry, Avalon i Lexus ES z powodu korozji wahaczy. Sprawdź, jak skorzystać z bezpłatnej wymiany!...

Motoryzacja

25.11.202509:31

81 min

Ford Puma Gen-E jako elektryczny crossover miejski - co wyróżnia ten model na rynku?

Ford Puma Gen-E to elektryczny crossover miejski z zasięgiem ponad 400 km, mocnym silnikiem, adaptacyjnym zawieszeniem i bogatym wyposażeniem....

Motoryzacja

24.11.202516:16

29 min

Volkswagen inwestuje 1,5 mld zł w elektryki w Polsce – co to oznacza dla rynku i gospodarki?

Volkswagen inwestuje 1,5 mld zł w produkcję elektrycznych samochodów w Polsce, tworząc innowacyjne centrum elektromobilności i 2500 nowych miejsc prac...

Motoryzacja

07.11.202510:05

17 min

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid recenzja i wartość dlaczego ten SUV zmienia rynek motoryzacyjny

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid to wszechstronny SUV z innowacyjnym napędem, długim zasięgiem i komfortem, idealny na miasto i dalekie trasy. Sprawdź!...

Motoryzacja

05.11.202508:53

54 min

Dlaczego Stellantis wzywa Jeepy do serwisu w 2023 roku i jak sprawdzić, czy Twój pojazd jest objęty akcją?

Stellantis wzywa Jeepy do bezpłatnego serwisu 2023 z powodu wykrytych usterek hamulców, elektryki i poduszek powietrznych. Sprawdź swój VIN!...

Motoryzacja

empty_placeholder