/

Motoryzacja
Northvolt zamyka fabrykę w Skellefteå - co to oznacza dla europejskiego przemysłu bateryjnego?

Northvolt zamyka fabrykę w Skellefteå - co to oznacza dla europejskiego przemysłu bateryjnego?

23.05.202516:32

6 minut

Podaj dane potrzebne do wyliczenia dokładnej kwoty

logo google

4,5/2699 opinii

Twoje dane są u nas bezpieczne

Na żywo

Chcę sprawdzić, czy mogę otrzymać dopłatę do odszkodowania.

Northvolt zamyka fabrykę w Skellefteå

Northvolt, niegdyś uważany za dumę szwedzkiej technologii, ogłosił zamknięcie swojej kluczowej fabryki w Skellefteå. Decyzja ta wpłynie na życie 900 pracowników, a także symbolicznie kończy europejskie ambicje na polu produkcji baterii dla pojazdów elektrycznych.

Powody zamknięcia

Jak poinformował syndyk Mikael Kubu, fabryka Northvolt Ett w Skellefteå kończy działalność. Był to najważniejszy ośrodek produkcyjny firmy, który stał się wizytówką jej technologicznych aspiracji. Teraz jednak działalność Northvolt w Szwecji dobiega końca.

  • decyzja Scanii o wyborze tańszego dostawcy z Chin,
  • problemy finansowe Northvolt,
  • niemożność rywalizowania cenowego z chińskimi konkurentami.

Reakcja Scanii na kryzys Northvoltu

Scania postawiła na oszczędności, co doprowadziło do rezygnacji z Northvolt jako dostawcy. Pomimo upadku Northvolt, Scania przejęła fabrykę w Gdańsku, gdzie kontynuuje działalność pod nazwą Scania Power Solutions.

Wpływ na pracowników

Zwolnienia 900 pracowników

Zamknięcie zakładu w Skellefteå dotknie około 900 osób, co stanowi poważne wyzwanie dla lokalnej społeczności. Wielu z tych pracowników było częścią projektu mającego na celu przekształcenie rynku baterii, a teraz muszą szukać nowych możliwości zawodowych.

Harmonogram zamknięcia produkcji

Proces wygaszania produkcji w Northvolt Ett potrwa kilka miesięcy i zakończy się 30 czerwca. W tym okresie:

  • linie produkcyjne będą sukcesywnie zamykane,
  • zatrudnieni będą zwalniani,
  • firma zakończy działalność na rynku szwedzkim.

Znaczenie upadku Northvoltu

Konsekwencje dla europejskiego przemysłu bateryjnego

Upadłość Northvolt to ogromna strata dla europejskiej gospodarki i przemysłu technologicznego. Europa staje się tym samym jeszcze bardziej uzależniona od chińskich dostawców baterii, co osłabia jej pozycję na globalnym rynku.

Rola Northvoltu jako symbolu technologii klimatycznej

Northvolt był postrzegany jako przykład europejskiej transformacji energetycznej i technologicznej. Jego porażka:

  • rzuca cień na zdolność Europy do osiągnięcia niezależności w strategicznych sektorach przemysłu,
  • symbolizuje trudności w rywalizacji z globalnymi konkurentami,
  • podważa wiarę w możliwości rozwoju europejskiego przemysłu bateryjnego.

Ogłoszenie upadłości Northvoltu

Chronologia wydarzeń prowadzących do bankructwa

Firma ogłosiła bankructwo w marcu, po długim okresie trudności finansowych, opóźnieniach w realizacji zamówień i narastającej presji ze strony konkurencji z Chin.

  1. Problemy finansowe i opóźnienia w realizacji zamówień,
  2. decyzja Scanii o zakończeniu współpracy,
  3. ogłoszenie bankructwa w marcu.

Sprzedaż fabryki w Gdańsku

Przejęcie przez Scanię Power Solutions

W lutym Scania przejęła gdańską fabrykę Northvolt, gdzie kontynuowana jest produkcja systemów bateryjnych. Dzięki temu:

  • polski zakład wciąż działa,
  • pracownicy zachowali swoje miejsca pracy,
  • produkcja systemów bateryjnych jest kontynuowana.

Kontynuacja działalności pod nowym zarządem

Przejęcie fabryki w Gdańsku przez Scanię to jeden z niewielu pozytywnych aspektów tej trudnej sytuacji. Nowy zarząd zapewnia stabilność działalności i daje nadzieję na przyszłość zakładu.

Perspektywy dla przyszłości Northvoltu

Trwające negocjacje z potencjalnymi inwestorami

Obecnie trwają rozmowy z potencjalnymi inwestorami, którzy mogliby wykorzystać część technologii Northvolt w nowych projektach.

  • możliwość odkupienia technologii Northvolt,
  • szansa na kontynuację wybranych projektów,
  • perspektywa odbudowy w innym formacie.
Wysyłam kosztorys do bezpłatnej analizy

02.12.202519:36

9 min

Ford e-Transit Custom – elektryczny van miejski kontra diesel czym różnią się i który wybrać

Ford e-Transit Custom to elektryczny miejski van – cichy, tani w eksploatacji i ekologiczny, idealny dla firm w miastach, kontra tradycyjny diesel. Sp...

Motoryzacja

25.11.202517:21

16 min

Toyota wycofuje 166 tys. aut z powodu korozji wahaczy – co musisz wiedzieć?

Toyota wycofuje 166 tys. aut z modelami RAV4, Camry, Avalon i Lexus ES z powodu korozji wahaczy. Sprawdź, jak skorzystać z bezpłatnej wymiany!...

Motoryzacja

25.11.202509:31

81 min

Ford Puma Gen-E jako elektryczny crossover miejski - co wyróżnia ten model na rynku?

Ford Puma Gen-E to elektryczny crossover miejski z zasięgiem ponad 400 km, mocnym silnikiem, adaptacyjnym zawieszeniem i bogatym wyposażeniem....

Motoryzacja

24.11.202516:16

29 min

Volkswagen inwestuje 1,5 mld zł w elektryki w Polsce – co to oznacza dla rynku i gospodarki?

Volkswagen inwestuje 1,5 mld zł w produkcję elektrycznych samochodów w Polsce, tworząc innowacyjne centrum elektromobilności i 2500 nowych miejsc prac...

Motoryzacja

07.11.202510:05

17 min

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid recenzja i wartość dlaczego ten SUV zmienia rynek motoryzacyjny

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid to wszechstronny SUV z innowacyjnym napędem, długim zasięgiem i komfortem, idealny na miasto i dalekie trasy. Sprawdź!...

Motoryzacja

05.11.202508:53

54 min

Dlaczego Stellantis wzywa Jeepy do serwisu w 2023 roku i jak sprawdzić, czy Twój pojazd jest objęty akcją?

Stellantis wzywa Jeepy do bezpłatnego serwisu 2023 z powodu wykrytych usterek hamulców, elektryki i poduszek powietrznych. Sprawdź swój VIN!...

Motoryzacja

empty_placeholder